ANDARIEL IN LIFE

 
Calendar


Free Blog Content

Sizzling Now
Movie Giveaways
Screening Soon
Tubenatic

You Are Root Beer
Ultra sweet and innocent, you have a subtle complexity behind your sugary front. Children love you, but so do high end snobs... when you're brewed right. Your best soda compatibility match: Dr. Pepper Stay away from: Diet Coke
Quote Nudge

Black is me.

Sweet Delights
Shopper's Paradise
Sensasi

Berdasarkan Carta ERA FM

  1. Cinta - Amy Mastura
  2. Pastikan - Siti Nurhaliza
  3. Joget Lambak - Adam
  4. Farhana - Jinbara
  5. Rama-rama - Ella
  6. Izinku Pergi - Kaer
  7. Sembunyi - Misha/ Andy
  8. Ruang Rindu - Letto
  9. Melodi Ahlaan - Waheeda
  10. Memburu Impian - Kristal

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Chart Watch
Book Drop

Image Hosted by ImageShack.us

My Island Home

Rate Me on BlogHop.com!
the best pretty good okay pretty bad the worst help?

Pasca Pementasan 'Puteri Gunung Ledang The Musical'
Tuesday, November 28, 2006
Aku bukan pengkritik bertauliah. Aku juga bukan peminat teater mati keras. Keputusan untuk menonton Puteri Gunung Ledang The Musical di Esplanade telah aku buat berdasarkan publisiti pementasan yang cukup meluas. Sana sini para penggiat seni menggembar-gemburkan kehebatan pementasan ini.
BARISAN PELAKON MEMANG 'POWER'
Barisan pelakon yang cukup gah juga seakan-akan menyeru aku untuk mendapatkan tiket dengan segera. Manakan tidak? Tiara Jacquelina merupakan nama yang tidak asing lagi di kalangan masyarakat Nusantara. (Aku mengenali Tiara sebagai bekas isteri Allahyarham Hani Mohsin) Kesungguhannya menjayakan filem Puteri Gunung Ledang di samping M. Nasir dulu memang tidak dapat dipertikaikan. Stephen Rahman-Hughes. Nama yang agak asing pada pendengaranku sebenarnya seorang yang memang tidak asing lagi dalam persada seni antarabangsa. Kesudiannya untuk melibatkan diri dalam pementasan muzikal ini sudah cukup membuat aku bangga. Mat Saleh yang satu ini sanggup bertungkus-lumus menguasai Bahasa Melayu dalam masa 3 bulan demi mendalami watak Hang Tuah dengan lebih baik. Tidak pun dia rasa jengkel dengan Bahasa Melayu. Tidak seperti sesetengah kenalan aku yang rasa cukup malu berbual dalam bahasa sendiri. (Nak cakap mereka menguasai Bahasa Inggeris yang diagung-agungkan tu pun tidak boleh. English fail!) Adlin Aman Ramlie tidak kurang hebatnya. Aura yang aku rasakan bila menyaksikan kehebatannya menjadi Sultan Mahmud memang menggetarkan seluruh jiwaku! (Oh ya, teman aku cakap dia sebenarnya anak A.R. Tompel! Sungguh tidak kusangka!) AC Mizal sebagai Gusti Adipati memang mengena! Selama ini, aku kurang yakin dengannya. Maklumlah, aku banyak saksikan lakonannya sebagai pegawai polis dalam drama dan filem Gerak Khas. Kurang mencabar. Yalal Chin juga hebat! Watak-watak sampingan yang lain semuanya menjadi! Penari-penari juga tidak menghampakan.
JALAN CERITA
Memang semestinya jalan cerita sudah diubah. Jauh berbeza dari apa yang sebenarnya berlaku. Fokus Puteri Gunung Ledang The Musical adalah pada percintaan antara Gusti Puteri Raden Adjeng Retno Dumilah dengan Laksamana Hang Tuah. (Ala-ala star crossed lovers dalam kisah Romeo & Juliet) Memang manis. Menyentuh jiwa. Cuma yang membimbangkan, sewaktu aku menyaksikan pementasan ini di Esplanade, ada juga penonton-penonton bukan Melayu. Yang mungkin kurang arif dengan sejarah Melayu. Takut pula jika mereka menyalah tafsir inti sebenar kisah Puteri Gunung Ledang. Dalam pementasan ini juga, daulat raja; sumpah Sultan Mahmud itu kurang kesannya. Tidak diperkukuh. Ketaatan Tuah kepada Sultannya juga tidak terasa. Tetapi, memandangkan ini muzikal, pementasan yang seharusnya berakhir dengan tawa riang, aku tabik!
KESAN LAMPU/ HIASAN PENTAS/ MUZIK
Memang cantik. Cukup memukau. Teruja aku. Aku rasa pementasan ini cukup memuaskan aku sebagai penonton. Berbaloi rasanya penantian. Mungkin sehebat pementasan-pementasan BROADWAY! Mungkin ada yang kurang setuju, tetapi pementasan ini memang sudah tentu boleh dibanggakan di pentas antarabangsa. Memang world ah!
posted by andariel @ 2:23 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
Time

Image Hosted by ImageShack.us

Local Scene

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Cereka Maya

Image Hosted by ImageShack.us

Click-A-Link
Curtains Up
Grab-A-Show
Media Reel

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Web Fun
Globablog
Blogger Friends
Previous Post
Archives

Hit

Free Counter
Hit Counter

Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

Rice Bowl Journals

Blogdup

Bloggapedia - Find It!

singapore blog directory

ping.sg - the community meta blog for singapore bloggers

Directory of Personal Blogs

blogoriffic.com

Blogarama - The Blog Directory

Personal Blogs - Blog Top Sites

Blog Directory & Search engine

Add to Technorati Favorites

© 2005 ANDARIEL IN LIFE Template by Isnaini Dot Com